Hírek az autószerelőmtől: Cserére szorul a hidraulika olaj

Fiatalon sosem hittem azoknak, akik azt mondták nekem, hogy nem megvenni kerül sokba egy autót, hanem fenntartani. El sem tudtam képzelni, hogy hogyan mondhat ilyet bárki is, hiszen megvenni több százezer, vagy éppen több millió forint, utána meg szinte csak tankolni kell. Nos, ahogy idősebb lettem és tapasztaltabb, rá kellett jönnöm, hogy bizony a fenntartás is komoly költségekkel jár.

A tankoláson kívül ott van a kötelező biztosítás, a súlyadó, adott esetben a casco is, arról nem is beszélve, hogy ahogy telnek az évek, bizonyos alkatrészek és folyadékok cserére is szorulnak. Ráadásul, ha az embernek tíz évnél öregebb a járműve, akkor kétévente le is kell vizsgáztatni. Akkor is elkérik azt a több tízezer forintot a vizsgán, ha éppen semmi baja az autónak. Ha pedig még cserére szoruló dolgok is vannak, akkor az embernek még inkább a zsebébe kell nyúlnia.

Az én autóm is idén szorult vizsgáztatásra. Ránézésre úgy voltam vele, hogy teljesen jó műszaki állapotban van a kocsim, de a biztonság kedvéért azért elvittem a szerelőmhöz, hogy nézze át a főbb dolgokat benne. Hiszen a vizsgadíj akkor is kifizetésre kerül, ha az autó nem felel meg a követelményeknek. Az igazság pedig az, hogy egyszer is sokallom azt az összeget kvázi feleslegesen kifizetni, nemhogy többször.

A szerelőm kért pár napot a kocsira, mivel akkor éppen elég sok autó állt nála, így nem volt ideje egyszerre csak egyel foglalkozni. Úgy voltam vele, hogy tudom nélkülözni arra az időre, maximum, ha úgy alakul, akkor kölcsönkérem a feleségemét, hiszen ő úgyis elég ritkán használja, mert nem szeret vezetni.

Néhány nap elteltével a szerelőm valóban telefonált, hogy menjek be hozzá, és már a telefonon közölte velem, hogy ki kellett rajta cserélnie egy apróságot. Mikor odaértem, akkor elmondta, hogy lecserélte a hidraulika olajat. Én néztem rá, mint borjú az új kapura, mert ez a kifejezést még sosem hallottam. Szerencsére a szerelőm egy türelmes ember, aki nem sajnál néhány percet arra, hogy elmagyarázza az autó tulajdonosoknak azt, hogy pontosan mi is történt a járművükkel, amíg nála volt. Így tudtam meg, hogy az autómban van egy központi hidraulikus rendszer, ami több dolgot is szabályoz, például a fékeket, vagy éppen a szervokormányt. Az ebben levő olajnak pedig, bizonyos környezeti hatások miatt, csökkenhet a teljesítménye, ami erősen ki tud hatni a már említett alkatrészekre. Illetve a szerelőm azt is mondta, hogy ugyan úgy, ahogy a motorolajat, úgy a hidraulika olajat is érdemes bizonyos időközönként lecserélni, a jobb teljesítmény érdekében.

Hát ennyivel is okosabb lettem. Szerencsére ezen kívül minden rendben volt a kocsimmal. Másnap el is vittem vizsgáztatni és szerencsére semmit sem találtak, amibe bele lehetett volna kötni, szóval átment ezen a kötelező formaságon. Így legalább az elkövetkezendő két évben nyugtom lesz, kivéve akkor, ha valami esetleg tönkre megy rajta. Hiába, egy tizenkét éves autónál sajnos ez is benne van a pakliban.